sobota, 16 stycznia 2016

Jak gotować ciecierzycę (cieciorkę)?

W ostatnim czasie postanowiłam poszerzyć swój jadłospis o nowe, nieznane mi dotąd lub znane tylko ze słyszenia składniki. Swoją przygodę z nowościami rozpoczęłam od ciecierzycy. Nazwa była mi znana, sam groch z widzenia również. Smak był mi obcy. Poczytałam trochę o tym produkcie i okazało się, że ma on szereg zalet, które tym bardziej zachęciły mnie do jego wypróbowania. Cieciorka jest skarbnicą białka, sprzyja odchudzaniu, zapobiega zaparciom i obniża cholesterol. Posiada też sporo witamin i minerałów. Nic tylko jeść :) Ugotowałam, spróbowałam i… zakochałam się w niej. Od kilku tygodni na stale gości w naszym jadłospisie w rozmaitych formach :) Chciałabym byście wyruszyli wraz ze mną na przygodą z ciecierzycą w roli głównej :)




Składniki:
  • 1 szklanka ciecierzycy
  • 3 szklanki wody
  • Szczypta soli


Dzień wcześniej umieszczamy ciecierzyce w garnku i zalewamy wodą. Zostawiamy na noc do namoczenia. Następnego dnia: Wylewamy wodę po namoczeniu i zalewamy ciecierzyce świeżą wodą. Gotujemy około 1,5h, pod sam koniec dodając soli. Ciecierzyca po ugotowaniu powinna być miękka. Wodę, która została po gotowaniu cieciorki nie wylewamy, bo może się przydać do przygotowywania dalszych dań.


Tak przygotowaną ciecierzycę wykorzystujemy do przyrządzania wybranej potrawy :)


9 komentarzy:

  1. Lubię ją bardzo,ale niezbyt mogę jeść :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Aż trudno mi jest uwierzyć że nie jadłaś jeszcze ciecierzycy ?;) Polecam Ci zupę-krem z marchewek i ciecierzycy i hummus buraczany :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ją lubię :-) a zwłaszcza w pastach :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam cieciorkę a szczególnie humus (nie jadam mięsa) zewsgledu na białko i smak. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam ciecierzycę:D a szczególnie kotlety z ciecierzycy

    OdpowiedzUsuń
  6. Przede wszystkim - wodę po nocnym moczeniu ciecierzycy (i innych strączków) WYLEWAMY, dzięki temu pozbędziemy się wielu substancji antyodżywczych takich jak saponiny, fityniany, galaktocukry, inhibitory trypsyny. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych dolegliwości (wzdęcia itp), i zwiększymy przyswajalność samych dobroci z ciecierzycy. Poza tym sól dodajemy pod koniec gotowania, może ona hamować pochłanianie wody przez nasiona. Moczymy najlepiej w wodzie miękkiej lub przegotowanej, związki wapnia i magnezu także mogą wydłużać nam czas gotowania. Jeśli chcemy już coś dodać do wody podczas gotowania to sodę oczyszczoną (poprawia stopień ugotowania, obniża aktywność substancji antyodżywczych). Zostawiamy wodę PO GOTOWANIU ciecierzycy - można z niej zrobić np wegańskie bezy. Sorry, że się czepiam, ale na gotowaniu strączków zjadłam zęby przez te kilkanaście lat:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za uwagi :) Zawsze chętnie się uczę czegoś nowego :)

      Usuń
  7. Uwielbiam cieciorkę ! najbardziej hummus i pieczoną z pikantnymi przyprawami :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiamy ciecierzycę i jemy ją w najróżniejszych odsłonach :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly